Bjørnehiet

Bjørnehiet er gruppen for barna fra 3-6 år

På Bjørnehiet finner vi de eldre barna. De starter vanligvis på Bjørnehiet når de er ca.3 -3,5 år, og blir her til de skal begynne på skolen det året de fyller 6år.

På Bjørnehiet er vi opptatt av at barna skal få føle mestring, glede og ha et trygt miljø hvor de blir møtt med respekt og omtanke. Vi ønsker også at barna skal kunne oppleve et trygt og godt samspill med andre barn.

På Bjørnehiet har vi utedag hver onsdag. Da tar vi med oss matpakke, kakao og kanskje litt ved til et lite bål og går på en tur i nærområdet rundt bygda vår. Her er det viktigste selve turen og ikke turmålet. Vi ser på det som er rundt oss i naturen og får mange fine opplevelser. Å være ute i skog og mark innbyr til mye god læring og flott og fantasifull lek der barna kan bruke kreativiteten og fantasien sin.

En gang i uken har vi også bibelstund der barna får høre og bli kjent med forskjellige historier fra Bibelen, både fra det gamle og det nye testamentet. Her legger vi vekt på vikige tema som nestekjærlighet og at Gud elsker oss alle for akkurat den VI er.

Barna som neste år skal begynne på skole er i barnehagens førskoletilbud "Bjørneklubben". Her får barna et tilpasset tilbud for å gjøre dem mest mulig forberedt til skolestart. Vi jobber med:

• Å gjøre oppgaver sammen
  • Turtaking
  • Rekke opp hånden
  • Selvstendighet
  • Være trygg på å snakke foran andre

Vi lytter til lyder, blir kjent med bokstaver, skrive og forme bokstaver, jobbe med tall, rom og form. I Bjørneklubben bruker vi det pedagogiske opplegget Trampoline, der barna har hver sin arbeidsbok. Ca. en gang i måneden er Bjørneklubben på skolebesøk ved Torvikbukt skule. Her får de bli litt kjent med skolehverdagen og elevene i første klasse.